comel comel sume

http://www.dreambingo.co.uk/

Saturday, 21 April 2012

kasih sayang i2 sesuatu yang pasti bila ada yg bertemu d'hati, kasih sayang i2 sesuatu yg suci bila hati menyayangi kerana ilahi.. kasih sayang i2 sesuatu yg menyinari bola iman dan taqwa bersulam d'hati.. dan.. kasih sayang i2 adalah sesuatu yg mekar mewangi apabila dirimu d'sana diredhai yg kekal abadi..:)
-cinta seperti main sorok-2-
yelah cinta ni kadang-2 diibaratkan seperti kita sedang main nyorok-2 kan..kita tahu ada orang nyorok tapi kita xtahu dekat mana orang 2 menyorok..tapi yang pasti dia ada..kita pun mencari-2..ada yang jumpa dan ada yng xjumpa..tapi jangan bimbang..bila orang 2 dah penat menyorok,akan tiba masanya dia memunculkan dirinya sendiri..begitulah cinta..sama ada kita cari ataw tidak, ia tetap ada dan kita akan tetap melaluinya..sama ada cepat atau lambat jee kan..:)
-renungilah kejadilah seperti pohon semalu-
renungilah keajaiban ciptaan c-pohon semalu bersama sifat malunya..di pokok 2 pasti ada duri yang tajam berselerakan kan ..tapi dalam ada duri itulah yang  diibaratkan simbolik untuk ketegasan sebuah prinsip yang tumbuh kerana baja iman. duri itu ibarat senjata yang mampu mempertahankan dirinya ketika berhadapan dengan gelombang ujian. jadi, contohilah pohon semalu , hapuskan duri-2 pertahanan terhadap godaan. ketegasan sesebuah prinsip itulah diri kita dan berazamlah untuk  menghiasi alam ini dengan haruman bunga-2 akhlak yang indah menawan..

#ehem-2..
suma ni sy just nak share jaa kata-2 biasa ni naa..kan sharing is caring..hehehe..

Wednesday, 18 April 2012

astaghfirullah..


Taubat itu menyenangkan kita sendiri dan yang pastinya akan meredakan Tuhannya.Jalanilah hidup kita  dengan gembira kerana sememangnya hidup itu indah. Sekurang-2nya kita boleh menjadikan hidup ini indah dengan kebaikan  yang kita berikan ..
Sesungguhnya orang-2 yang bertaubat dan membersihkan diri amatlah disukai oleh Allah. Justeru, taubat seorang hamba lebih disukai Allah dan lebih menggembirakan daripada kegembiraan orang yang menemukan barang berharganya yang telah hilang. Sungguh benar bahawa Allah itu Maha Besar dan Maha Mengasihani. Allah sangat suka dengan taubat seseorang itu supaya ia mendekatkan dirinya di sisiNya:
“Bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang mukmin, supaya kamu mendapat kemenangan.” (Surah An-Nur:31)
Bertaubat bermakna membersihkan hati kita dengan air mata penyesalan dengan setulus2nya. Dengan kata lain, bertaubat adalah pembersihan hati, pengawalan nafsu, penyemaian kemuliaan, dan penyesalan atas dosa-dosa yang telah lalu. Itulah tempat bertolak bagi perjalanan yang ditempuhi oleh orang-2 yang bertaubat, modal bagi orang-2 yang berjaya, langkah awal bagi mereka yang menuju Allah, kunci mereka yang hendak memasuki gerbang-Nya.Petanda orang yang bertaubat ialah dia pasti tunduk, malah mudah sangat  tersentuh hatinya, dan senang menangis. Ketika orang lain merasa tenang, dia tidak boleh tenang kerana takut. Dirinya akan sentiasa menghadap Allah dengan kesedihan yang mendalam, hatinya gundah, kepalanya tertunduk dan kulitnya merinding kerana ketakutan.Jika ia mengingat dosa dan kesalahan-2nya, maka dia mengalami kesedihan yang mendalam dan gemuruh hatinya yang luar biasa, yang menjadikan air matanya kering kerana terlalu banyak menangis. Dia berbisik kepada hatinya bahawa hari esok adalah masa untuk berlumba fastabiqul khairat dan mengurangi urusan keduniaan supaya dapat melalui titian dengan selamat.Cuba kita lihat kembali diri kita hari ini..Sudahkah kita bertaubat dari segala kesalahan dan dosa-2 kita tidak kira yang kecil mahupun yang besar, yang  terang mahupun yang tersembunyi, yang kita lakukan secara sedar ataupun di bawah sedar dan telah kita lakukan ataupun yang bakal kita lakukan di masa hadapan? Sudahkah kita lakukan perkara yang mengundang cinta Allah ini kepada diri kita? Istighfar kita pula bagaimana? Jika Rasulullah saw yang maksum itu,sehari dzikir istighfar baginda melebihi 70 kali, apatah lagi diri kita yang amat jauh bezanya taraf ilmu, ibadah dan kekhusuyukan kita dengan baginda, tetapi kita lebih suka,lebih sibuk dan lebih lalai membasahkan lidah dengan mendendangkan lagu-2 pop terkini, daripada merayu-2 memohon keampunan tumpuan cinta kita ini. jadi, marilah  sama-2 kita renungkan!
Astaghfirullahal’adzim,astaghfirullahal’adzim,astaghfirullahal’adzim..
Bersikap positif dan optimislah dalam hidup. Jika hari ini kita mengalami hal yang tidak baik, percayalah bahawa ia akan berakhir, dan hari esok akan menyusul membawa khabar gembira dan kebahagiaan...:)

Wednesday, 11 April 2012

tanda-2 seseorang 2 mendapat hidayah:)



#Sebab-Sebab Seseorang Itu Mendapat Hidayah

Walau bagaimanapun untuk mendapat hidayah ada bermacam-macam sebab atau ada berbagai-bagai cara yang di antara satu sama lain tidak sama. Di antara sebab seseorang itu mendapat hidayah adalah seperti berikut:



1)Dia lahir di dalam keluarga yang beragama, maka dia mendapat didikan secara langsung dan praktikal daripada suasana berkeluarga. Orang ini agak bernasib baik.

2)Dia yang lahir-lahir sahaja Allah telah bekalkan kesedaran dan petunjuk. Dari kecil lagi sudah suka kepada kebaikan dan kebenaran. Dia terus mencari dan mengamalkan. Orang seperti ini amat sedikit. Ini adalah pemberian Allah secara wahbiah (secara anugerah).

3)Orang yang dalam perjalanan hidupnya terjumpa golongan atau kelompok yang beragama Islam dan mengamalkan syariat. Manakala dilihat kehidupan mereka begitu baik dan bahagia lantas mengikut golongan itu.

4)Orang yang sentiasa mencari-cari kebenaran, mereka sentiasa membaca, mengkaji, memperbandingkan serta melihat-lihat berbagai golongan dari berbagai-bagai agama dan ideologi serta bergaul dengan golongan-golongan itu maka akhirnya bertemu dengan kebenaran.

5)Orang yang mendapat pendidikan Islam, mendengar ceramah agama, ikut kursus agama, menghadiri majlis-majlis agama maka dia mendapat petunjuk dari mengaji dan mendengar itu.

6)Orang yang mendapat pendidikan Islam, mendengar ceramah agama, ikut kursus agama, menghadiri majlis-majlis agama maka dia mendapat petunjuk dari mengaji dan mendengar itu.

7)Orang yang mendapat kebenaran, kerana Allah mengizinkannya mengalami alam kerohanian seperti melihat di dalam mimpi alam Barzakh, melihat orang kena azab atau dia sendiri yang kena azab atau melihat gambaran Qiamat atau Allah perlihatkan kepadanya pokok sujud, pokok bertasbih dan lain-lain kejadian yang ajaib. Selepas itu dia pun kembali kepada kebenaran.

8)Orang yang sedar setelah melihat ada golongan atau keluarga yang kehidupan dunianya begitu hebat, rumah besar, kaya raya, kenderaan yang mewah, harta banyak tetapi kehidupan keluarga itu sentiasa porak peranda, krisis sering berlaku, kasih sayang dan ukhwah tidak ada, masing-masing membawa haluan sendiri maka dari peristiwa itu dia sedar dan insaf bahawa kemewahan hidup tidak menjamin kebahagian di dunia apatah lagi di Akhirat kelak.

9)Orang yang dia sendiri mengalami kehidupan mewah, serba ada, apa hendak semua dapat, pangkat ada, duit banyak, namun kebahagiaan tidak dirasai, kehidupan keluarga porak-peranda lantas dia insaf dan sedar akhirnya mencari jalan kebenaran.

10)Orang yang dapat petunjuk kerana ada orang yang soleh atau orang yang bertaqwa mendoakannya, lantas doa itu dikabulkan oleh Allah, maka Islamlah dia sepertimana Sayidina Umar Al Khattab r.a. dapat petunjuk kerana doa Rasulullah SAW

"wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup
keNerakamu.. ..kami lah hamba yang mengharap belas darimu ..."ya allah
jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami .kedua
ibubapa kami .dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia

Rungkaian


petanda apakah yang membuat kan diri ku dalam kebingungan

?

persoalan apakah yang harus aku jawab


perlu kah kita mengikut kata hati?
adakah kata hati itu adalah satu keputusan yang betul?

apa kah pandangan korang suma

kata hati adalah betul
or
kata hati buat diri ku mati

pepatah ada mengatakan

ikut hati mati
ikut rasa binasa

hmmmmm
mencari pada NYA
segala yang terpendam untuk di zahirkan

p/s: kadang kala titisan airmata dapat menyuci kan mata kita yang di hinggapi habuk or sebagainya

Monday, 9 April 2012

sENYUM iTU sEDEKAh


Bolehkah kita SENYUM ketika kita mengalirkan airmata?
Bolehkah kita SENYUM ketika kita susah hati?
Bolehkah kita SENYUM ketika kita sedang bermuram?


SENYUMlah selagi kita boleh terSENYUM...
SENYUM itu satu sedekah...
Susahkah nak lemparkan SENYUMan?
SENYUMlah....kerana dengan SENYUMan akan membuat kita rasa bahagia..


Adakala mampu mengukir senyuman dari pagi hingga ke  petang..adakala...susah nak lemparkan senyuman jugak...

Sunday, 8 April 2012









Tak semestinya kita akan bersama dengan orang yang kita sayang. kalau kita sayang orang tu, cinta orang 2 sangat-2 pun, kalau dia bukan jodoh kita & kita tak ditakdirkn untuk bersama dia, kita takkan bersama dengan dia juga. cintailah & sayangilah orang 2 bersederhana, jangan bagi seluruh hati perasaan tu kat orang 2, kerana kita tak tahu masa depan kita macam mana. sayang & cintalah orang yang sayang & cinta kat kita, jangan kita je lebih-lebih terhegeh-2 kat dia. hargailah orang yang sayang kita, cinta kita, jaga kita.. jangan paksa orang sayang & cinta kita, biar dia sayang & cinta kita sebab dia sendiri yang nak.. kalau dia tinggalkan kita & tak sayang kita lagi, lepaskan dia ja, jangan merayu-2 supaya dia kembali pada kita, jangan mempertahankan sesuatu yang bukan milik kita..:) Memang sakit & perit bila terputus di tengah jalan. Nak capai kebahagiaan bukan senang. Allah akan uji macam-macam pada setiap perhubungan tu. Kalau Allah tak uji masa tu, maybe Allah akan uji selepas itu kan..

Dosa Semalam



Ya Allah. Aku pasrah. Aku redha. Di saat aku rebah, ibuku,sahabat ,serta saudara terdekat menasihatiku agar bangun, bertaubat, kembali padaNya. Hanya itu yang mampu menenangkan jiwa aku. pada 1 malam Aku bangun, aku berwudhuk. Aku mulakan solat. Selesai solat, aku berdoa. Aku menangis. Ya Allah, apakah ujian yang Kau berikan ini? Aku tak sanggup nak laluinya lagi. YA allah, aku malu. Sesungguhnya aku teramat malu untuk menghadapMu kerana Aku abaikan suruhanMu.  Ya Allah, aku redha dengan ketentuan yang diberikan. Aku menangis. Lagi dan lagi. Malunya aku. Allah juga yang aku cari. dikala aku sangat memerlukan-Nya Dia yang setia bersamaku..Kenapa dulu aku sanggup tinggalkan Allah? Ya Allah.. Di saat aku mula membaca al-quran kembali, menitis air mataku. Aku masih mampu membacanya. Sedangkan sudah sekian lama aku tinggalkan semua tu. Ya Allah, terima kasih kerana Kau tidak menutup pintu hatiku untuk bertaubat. Aku bersyukur sangat.  Ya Allah aku bersyukur, kerana ramai  yang menasihatiku, ramai yang sentiasa bersamaku. Keluarga dan kawan-kawan tidak putus-putus memberi semangat, nasihat dan sokongan. Kata mereka, Anggaplah ini sebagai dugaan yang telah membuka pintu hatiku untuk bertaubat.  Syukur. Alhamdulillah. Terima kasih Ya Allah kerana memberi peluang untuk aku mencurahkan perasaan ini kepadaMu. Semoga taubatku diterima olehMu Ya Allah.Ingatlah kawan-kawan, cinta yang tidak halal tidak akan pernah bahagia walaupun sekuat mana kita pertahankan, selama mana kita bersama. Yang bahagia, cinta selepas kahwin. Cinta yang halal. Cinta yang penuh keberkatan. Aku sudah merasai betapa pahitnya perpisahan.

Tapi aku yakin, Allah telah mempersiapkan yang lebih baik untukku. Aku hanya mampu berserah. Dosa semalam telah mengingatkan aku bahawasanya tiada yang kekal dalam dunia ini melainkan Allah.. Aku pasrah…

Beza Awak Dan Dhia

Tengah Malam yang sejuk ni (hakikatnya aku berasa panas), terasa ingin menulis sesuatu buat tatapan diri sendiri, buat bacaan para pembaca, specifically buat orang yang inginku tujukan. Tak best lah kalau buat entry tak tuju pada sesiapa kan. Haha.Siapa awak, siapa dia ? habis siapa saya nak membeza-bezakan awak dengan dia ? macam baguslah saya ni kan nak beza-2kan orang, nak judge orang ikut suka hati. Tapi bukan 2 niat saya sebenarnya. Cuma sekadar nak meluahkan apa yang terpendam dalam hati ni. hehe bicara hati seorang wanita tentang lelaki. tak habis-2 dan takkan habis selagi ?

Beza awak dan dia ? erm..

Awak : suka marah-marah saya. Silap cakap sikit terus melenting.

Dia : tak marah saya, sebaliknya menasihati dengan cara yang baik.

Awak : kita selalu berselisih faham. Macam takda persefahaman langsung antara kita. Masing-2 rasa diri ni betul, masing-2 rasa hebat, masing-2 rasa sempurna.

Dia : bukan saya tak pernah berselisih faham dengan dia. Pernah, lagi-2 bila sy menceritakan pasal kisah silam saya. Saya sangat sensitive tentang hal ini. Tapi be professional lah kan. Masing-masing mengaku salah & lepas tu act like nothing happened.

Awak : bila busy, penat dgan mgc, terus tak pedulikan saya. Ikut suka hati awak, mood awak nak SMS ke tak. Paling tak pun awak akan kata “penat laa ,letih laa jum, nak tidur dulu”.

Dia : dia busy stdy or what, penat macam mana pun, dia tak mengeluh pun dia penat. Dia contact juga walaupun kejap, cakap elok-2 juga.

Awak : saya ada presentation ke, awak biasa je tak Tanya pape. Ok fine, saya tahu awak jenis tak banyak Tanya & tak banyak cakap. 

Dia : busy macam mana pun, dia still ingat bila saya exam. At least dia SMS bagi kata-kata semangat, sentiasa doakan saya.

Awak : kalau saya tension, awak makin marah saya. Awak makin tambah tekanan kat saya. Bukan nak pujuk cakap elok-2. Awak tuduh lagi saya ni macam-2, saya main-2. Dengan awak, saya lebih banyak memendam.

Dia : Dia menenangkan saya. Pasal study, dia naikkan mood untuk study. Ingatkan saya supaya study. Sudi, sabar dengar luahan saya. Dengan dia, saya macam open untuk luahkan apa yang saya rasa.

Awak : fikir perasaan awak je, fikir rindu awak je. tapi bila saya rindu ?

Dia : erm..dot.dot.dot...

Awak complaint saya tak layan awak elok-2, awak kata orang lain lagi layan awak elok-elok. Saya complaint awak pun tak layan saya elok-2, orang lain lagi layan saya elok-2. Sebenarnya kita sama-2 tak cuba baiki cara masing-2. Ego kan. Biasalah.

Beza awak dengan dia. Memang macam langit dengan bumi.

Awak siapa pada saya ? dia siapa pada saya ? awak lagi tinggi di hati saya, tapi ini yang saya dapat dari awak. Awak tak bersyukur kedudukan tempat awak kat hati saya ni.Kita adil. Saya pernah tinggalkan awak, awak pun pernah tinggalkan saya. Tapi saya buang ego saya, kembali kpada awak  balik & terima segala apa yang awak pernah lukakan hati saya, buat saya macam orang bodoh. awak tahu saya banyak sabar.  malah awak tak hargai pengorbanan & kesabaran saya, Kadang-2 ada masa tertentu, saya penat macam mana pun, saya sabar layan kerenah awak, teman saya.. Tapi itu je tak cukup. Awak nak saya faham awak, nak saya faham kerjaya awak. Tapi awak tak faham apa saya nak kan...cuba awak pkir balik,adil tak???

Di sini kita bertemu. Saya, Dia & Awak

Dah berkali-kali saya minta awak buat keputusan, tolong tinggalkan saya, lepaskan saya, jauhi saya. Tapi awak akan melenting bila saya cakap macam ni. saya keliru. Saya ni siapa sebenarnya ? awak layan saya macam ni tapi dalam masa yang sama awak tak nak lepaskan saya. Bila saya dah jauh, baru awak betul-2 pujuk balik. Saya rasa, saya yang perlu buat keputusan. Maybe sebab selama ni saya hormat awak sebagai seorang lelaki. Rasanya dah cukup kot tempoh 3 tahun bersama awak. Cukup. Saya pun tak berapa nak menyangka ini akan terjadi. Jangan salahkan saya jika hati ni berubah. Hati.. bukan senang nak beralih arah. tapi kali ini… ahh sukarnya untuk buat keputusan. tetapi saya terpaksa..Keputusan yang menghimpit saya. Nightmare. Dalam dilemma. Takut untuk buat keputusan, tak berani untuk lepaskan sesuatu yang berharga..walau apa pun,saya tetap kna bagi keputusan kat awak,dan mulai saat ini saya lepaskan awak..maybe kita dah xsehaluan or xda jodoh,lagipun dah seringkali kita cuba perbaiki perhubungan ini tetapi still xboleh ..apa pun kalau itu yang terbaik saya rela  dan saya akan senantiasa mendoakan kebahagiaan awak..

Dan lagu sudah cukup sudah.. untuk awak… maafkan saya..


Lirik Lagu Sudah Cukup Sudah – Nirwana Band
Inikah caramu membalas cintaku
Kau nodai cinta yang ku beri
Inikah caramu membalas sayangku
Kau lukai sayangku untukmu


Teganya kau menari diatas tangisanku
Kau permainkanku sesuka hatimu


Sudah cukup cukup sudah
Cukup sampai disini saja
Daripada hati gelisah
Cintaku kau balas dengan dusta



Sudah cukup cukup sudah

Cukup sampai disini saja

Daripada batin terseksa
Lebih baik kupergi saja

T’lah berulangkali ku coba mengalah
Ternyata sabarku tak berarti untukmu


Teganya kau menari diatas tangisanku
Kau permainkanku sesuka hatimu


Sudah cukup cukup sudah
Cukup sampai disini saja
Daripada hati gelisah
Cintaku kau balas dengan dusta


Sudah cukup cukup sudah
Cukup sampai disini saja
Daripada batin terseksa
Lebih baik kupergi saja

sayangilah seadanya



Cinta tak semestinya bersama. Tak semestinya kita akan bersama dengan orang yang kita cinta. Bersederhanalah dalam menyayangi, mengasihi dan mencintai seseorang. Bimbang jika satu hari nanti tiba-tiba dia pergi jauh dari kita ? Boleh atau tak kita menerima hakikat tu ? Jodoh pertemuan semua Allah dah tentukan. Jangan sekali-kali melawan takdir. Jika dia bukan untuk kita, bukan milik kita, terimalah hakikat. Jangan menyalahkan orang tu atau orang lain. Kalau kita salahkan orang lain, means that kita pun menyalahkan takdir Allah. Sedangkan Allah lebih tahu kan apa yang terbaik untuk kita. Jangan paksa orang untuk sayang kita, untuk cintakan kita, untuk bersama kita. Biarlah dia cintakan kita, sayangkan kita dengan rela hati dia. Biarlah dia sendiri yang ikhlas untuk bersama kita. Sebab, kalau kita paksa orang lain untuk menyayangi kita, hakikatnya ianya tak ikhlas. Kita nak ke orang sayang kita, cintakan kita dengan pura-pura ? Jika kita terpaksa untuk lepaskan dia pergi, lepaskanlah dengan rela hati. Maybe tu yang terbaik buat kita dan untuk kebahagiaan dia. Kalau kita sayang orang tu, mesti kita nak tengok dia bahagia kan.. Tapi jika dia kembali semula pada kita, tanyala hati kita sama ada boleh menerimanya kembali atau tak. Bersyukurlah jika dia kembali semula pada kita, mungkin dia benar untuk kita.. Hargailah apa yang kita ada sekarang. Sayangilah orang yang sayang kita, cintailah orang yang mencintai kita. Jangan tinggalkan orang yang sayang kita semata-mata untuk orang lain. Sebab, belum tentu orang lain tu akan menjadi milik kita. Belum tentu orang lain tu pun akan mencintai kita sebagaimana orang yang telah cintakan kita. Bagi saya, saya menyayangi semua orang, saya sayang kawan-kawan saya, sayang orang yang baik dengan saya. Tapi sayang tak bermakna cinta. Cinta hanya satu, tak mudah untuk jatuh cinta walaupun mudah untuk menyayangi. Sebab bagi saya, cinta tu terlalu tinggi nilainya. Cinta tak boleh di paksa, tak boleh buat-buat cinta, tak boleh di jual beli, tak boleh cari di mana-mana. Ia hadir sendiri tanpa di rancang. Ramai orang keliru dengan cinta, sayang dan suka. Cinta adalah untuk hidup bersama dengannya selama-lamanya, tapi sayang dan suka cukuplah untuk menemani kita sahaja.,Cinta tak harus memiliki. Benar. Walaupun kita cintakan dia, mengimpikan untuk hidup bersama dengannya, tapi tak semestinya impian kita tu akan tercapai. Dalam perjalanan untuk hidup bersamanya, maybe kita akan terjatuh, tergelincir sekaligus impian untuk hidup bersamanya tu hancur. Jangan biarkan kehancuran cinta tu menyebabkan kita menghancurkan tanggungjawab diri kita yang lain. Bangkit semula dan terima hakikat. Sebab itulah, berikan cinta kasih dan sayang kepada orang lain dengan bersederhana, sekadar secukup rasa. Kalau saya sayang, kasih dan cinta pada seseorang tu, bererti saya menerima dia seadanya selagi dia tak mengkasari saya, menyakiti saya dan menjaga segala percakapan dengan saya. Paling tak suka dengan lelaki yang kasar-kasar. Suka yang jenis gentleman, cool, relax je. Kalau kita sayangkan seseorang tu dengan ikhlas, kita tetap sabar dengan dia, kita sanggup berubah untuk dia, terima baik buruk dia, yang mana tak elok kita perbetulkan. Sebab one day dia akan jadi milik kita juga. Yang penting kita adalah yang terakhir untuk dia. Begitulah. Once dah macam tu, and memanglah kita akan setia & jujur dengan dia. Cinta tu ada jarak masa ke ? Baru kenal ke, dah lama kenal ke, tu ukuran pada cinta ke ? Bagi saya, bila perasaan tu nak hadir, hadirlah. Macam saya pernah cakap dalam entry sebelum ni. Kalau bercinta bertahun-tahun, kalau bukan jodoh, tak bersama juga. Kalau kenal sehari dua je pun, kalau dah memang jodoh, bersama juga, bahagia juga. Kan ? Jadi takda jarak pengukur. Tapi lagi bagus jika kenal-kenal, memahami antara satu sama lain sebelum mencintai sepenuhnya. Bercinta lepas kawen. Ermmm sweet kan. sy sendiri pun nak macam tu juga. Kalau boleh tak nak cinta sebelum kawen. Sebab cinta sebelum kawen ni macam pura-pura. Cinta ialah menyalurkan perasaan itu dengan cara yang halal. Indah kan.. Kalau nak hurai pasal cinta ni, takkan habis. Terlalu banyak. Apa yang saya katakan dalam entry ni, sekarang ni, itu yang saya rasa, yang saya nak sampaikan, yang saya nak share. Current feelings kot. hehe. Kalau faham, fahamlah. Kalau ada yang memahami, memahamilah..

The gift from Allah



Assalammualaikum...
Awak...
Dulu hati ini pernah terisi, saya sempat merasai kebahgiaan itu..tapi sesaat..
Lepas tu saya hilang arah..saya buntu,saya sunyi...saya keseorangan...
Tapi saya redha,saya tahu apa yang kita impikan tak semuanya kita dapat..
Awak...
Ketika hati ini sering menangis dan sedih,saya bisikkan kata-kata ini pada Allah,
Kuatkan hati saya untuk menempuhi segala cabaran dan dugaan-Nya,
Semoga saya menjadi seorang gadis yang kuat...
Tak mudah mengalah walau apa pon halangan..
Awak...
Allah tu maha adil, memang betul Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita...
Saya mula yakin bila Allah hadiahkan awak untuk menemani perjuangan saya..
Awak sangat berbeza dan tak mungkin sama dengan yang lain...
Awak,
Andai memang telah ditakdirkan awak adalah jodoh saya,
Bimbinglah saya kalau saya tersasar,
Nasihatkanlah saya jika degil,
Berleterlah jika saya malas walau saya selalu cakap awak macam "PEREMPUAN SBB SUKA BERLETER"..
Tolong jangan sesekali putus asa dengan saya..
Bantulah saya hingga ke Surga Allah..walau saya tak layak..
Awak,
Walau bukan yang pertama dalam hidup saya,
Saya harap awak adalah yang terakhir...
Yang akan menerajui kebahgiaan masa depan kita nanti..
Awak,
Tolong percaya pada saya,
Kunci saya dah bagi,terpulang pada awak bagaimana cara untuk membukanya,
Dalam perhubungan,sila jaga saya baik-baik,
"TOLONG jangan ambil apa yang bukan milik awak lagi"..
Percayalah jika kita menjaga hak orang,Allah akan jaga hak kita...
Dan tolong ingatkan saya juga jika saya terlupa...
Awak...
Biarlah kita sering berjauhan ataupun dekat...
Jika rasa rindu dan sayang luahkan pada Allah,
Dia maha mendengar...
Semoga luahan hati dan doa kita dimakbulkan...
Dan moga kita menjadi pasangan yang bahagia hingga akhir hayat...
Awak..
Jika ditakdirkan awak bukan jodoh saya...
Saya tak mungkin akan lupakan insan seperti awak..
Dan saya tahu awak akan redha atas segalanya..
Dan jangan sesekali toleh belakang lagi..
Sebab semua tu dah terlepas...
Bina hidup baru...awak pasti gembira..
Insyaallah...
*Untuk insan yang telah hadir dalam hidup saya...Tak taulah awk baca tak blog nih..Kalau terbaca ianya saya tulis khas untuk awak...Semoga apa yang kita ada hari ni ia semakin bertambah,jika terkurang...memang setiap insan tak sempurna...(-_-)

Monday, 2 April 2012

Tolong KAMI Bantu KAMI...



Tolong beritahu si dia, aku ada pesanan buatnya..
Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya..
Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa..
Tolong nasihati sia dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..
Tolong nasihati si dia,jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..
Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya..
Tolong ingatkan si dia. Aku terpikat kerana imannya bukan rupa..
Tolong ingatkan si dia. Aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..
Tolong ingatkan si dia. aku kasihinya kerana santunnya..
Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia..
Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya..
Tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya..
Tolong sedarkan si dia. Aku milik Yang Maha Esa..
Tolong sedarkan si dia. Aku masih milik keluarga..
Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..
Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana..
Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..
Tolong sabarkan si dia, bila jarak mejadi penyebab bertambah rindunya..
Tolong pesan padanya. Aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..
Tolong pesan padanya. Aku tak mahu menjadi punca kegagalannya..
Tolong pesan padanya aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku tidak mahu melekakan dia..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya..
Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku.


Tolong sampaikan pada si dia. Aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Tolong sampaikan pada si dia,cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa..
Tolong sampaikan kepada si dia kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri....

Hanya engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia..
Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan dimana si dia..
Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya.. Simpanlah pesanan ku ini sehingga engkau bertemu diriku suatu hari nanti...

"Apabila kau ingin berteman,Janganlah kerana kelebihannya, Kerana mungkin dengan satu kelemahan,Kau mungkin akan menjauhinya....
Andai kau ingin berteman,Janganlah kerana kebaikannya,
Kerana mungkin dengan satu keburukan,Kau akan membencinya....
Andai kau inginkan sahabat yang satu, Janganlah kerana ilmunya,
Kerana apabila dia buntu,Kau mungkin akan memfitnahnya......
Andai kau inginkan seorang teman,Janganlah kerana sifat cerianya,
Kerana andai dia tidak pandai menceriakan,Kau mungkin akan menyalahkannya.... 

Andai kau ingin bersahabat,Terimalah dia seadanya,Kerana dia seorang sahabat,Yang hanya manusia biasa....Jangan diharapkan sempurna,Kerana kau juga tidak sempurna, Tiada siapa yang sempurna...Tapi bersahabatlah kerana Allah..

Sabda Nabi S.A.W. Maksudnya ,"Orang yang berjuang atau berjihad sebenar ialah orang yang berjuang melawan hawa nafsu dan menunduk dan mengendalikan sehingga taat kepada Allah subhanahu wata'ala."

Firman Allah S.W.T Maksudnya , "Dan kalaulah kebenaran itu tunduk menurut hawa nafsu mereka, nescaya rosak binasalah langit dan bumi serta segala yang ada padanya. (Bukan sahaja Kami memberikan agama yang tetap benar) bahkan Kami memberi kepada mereka al-Qur'an yang menjadi sebutan baik dan mendatangkan kemuliaan kepada mereka; maka al-Qur'an yang demikian keadaannya, mereka tidak juga mahu menerimanya." Surah Al-Mu'minuun Ayat 71